سخت گیری در ازدواج و مهریه های سنگین
مهریه های سنگین ، عامل جدایی

سخت گیری در ازدواج و مهریه های سنگین

مهریه سنگین ، عامل بی اعتمادی

مهریه سنگین ، عامل بی اعتمادی

آنچه در دین ما از آن به عنوان مهریه یاد شده چیزی ست که موجب مهر و محبت باشد و مبلغ بالای آن ممکن است موجب بغض و کینه می گردد و اساس زندگی زناشویی علاقه و عشق است نه معامله و کسب و کار. حضرت علی (ع) می‏فرماید:”در مهریه زن‏ها زیاده‏روی نکنید که موجب عداوت و دشمنی می‏گردد” .

با توجه به دیدگاه دین مبین اسلام نسبت به مهریه معلوم می گردد مجالسی که برای مهربزان تشکیل می‏شود و طرفین عقد، گویی در خرید و فروش کالایی نایاب به جدال می‏پردازند، ابدا اسلامی نیست؛ چرا که باید به فرمایش رسول خدا (ص) توجه کرد که فرموند: “بهترین زنان امت من زنانی هستند که در عین اینکه زیبارویند، مهرشان کم است”.

زمانی که مهریه سنگینی برای دختر قرار داده می شود،خود به خود در کوران زندگی و سختی‏ها و عصبانیت‏ها به این فکر می‏افتد که اگر کار به طلاق هم کشید این مهریه زیاد پشتوانه‏ای برایش خواهد بود؛ لذا به راحتی ناسازگاری می‏کند و از طلاق و جدایی واهمه‏ای نخواهد داشت.

محمد روشن یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص می گوید: تعیین نشدن حداکثر و حداقل مهریه در قانون باعث افزایش مبلغ مهریه و چشم ‌و هم‌چشمی در جامعه شده است.

روشن ادامه می دهد: مهریه که آن را صداق هم می‌گویند مالی است که زن با عقد دائم و ازدواج موقت و به محض وقوع عقد مالک آن و متعاقباً مرد ملزم به پرداخت آن می‌شود.

وی افزود: اگر مدتی برای پرداخت مهریه تعیین نشده باشد زن به موجب عقد مالک آن شده و پس از وقوع عقد می‌تواند آن را از مرد مطالبه کند،‌ زمانی که مرد از دادن مهریه استنکاف کند زن می‌تواند از تمکین و انجام وظایف زناشویی خاص خودداری کند البته اگر نخستین تمکین خود را انجام نداده باشد.

روشن با بیان این‌که برای مهریه سقف تعیین نشده است تأکید کرد‌: مهریه نه در قانون و نه در شرع امر ممنوعی نیست‌ اما به نظر می ‌رسد مهریه‌های سنگین ناپسند باشد همچنین کسانی که فکر می کنند می‌توانند با مهریه‌های سنگین از ازدواج خود صیانت کنند، اشتباه می‌کنند.

در هر حال آمار و ارقام نشان می دهد که مهریه های سنگین نمی تواند ضامن خوشبختی و یا مانعی برای از هم پاشیدگی خانواده ها باشد، پس چه خوب است که زنان و دختران جوان ما بیش از آنکه به دنبال مطالبه مهریه های سنگین و گاهی عجیب باشند تلاش کنند راه و رسم درست و با عشق زندگی کردن را از همسر خویش مطالبه کنند که مطمئناً این مطالبه می تواند ضامن خوشبختی افراد باشد.

6 نظر

  1. سلام من یه جوان دوغ آبادی ام که واقعا متاسفم برای خانواده های دوغ آبادی
    بعضیا دختراشونو مثل اینکه میخوان بفروشن و انسانیت و ایمان و خدارو کلا یادشون رفته.من که به شخصه با وجود اینکه قبلا قصد ازدواج تو دوغ اباد داشتم .حالا میخوام برم یه شهر دیگه ازدواج کنم چون بعضی از دخترای دوغ آباد باید با باغ پسته بخری نه با ایمان و معرفت و اخلاق!!!!

  2. سلام
    ديگه تواين دوران مهم نيست همسرآدم ازكدام شهروديارهست ،مهم ايمان،اخلاق ،وهمراهي او درتمامي مواهب زندگي به خصوص كم بودهاي مالي هست.به روستاي خودتان اكتفانكن ؛گاهي انتخاب ازشهرديگرشايد فقط مشكل راه باشداماارزش يك عمرزندگي بيشترازآن است كه باآرامش زندگي كنيد،حتي مي توانيد زندگيتان رابه سمت رشد بكشيد.برايتان خوشبختي راميطلبم

  3. هنگامی كه علی – علیه السلام- به قصد ازدواج فاطمه (س) به منزل پیامبر (ص) رفت، پیامبر به ام سلمه فرمود: «برخیز و در را بگشای، كه این همان است كه خدا و رسولش او را دوست دارند.» ام سلمه فوراً در را باز كرد و علی – علیه السلام- داخل شد. علی – علیه السلام- در كمال حجب و حیا و خجالت بود كه پیامبر -صلی الله علیه و سلم- فرمود: علی جان حاجتی داری؟ آسوده باش، امیدوارم كه حاجت تو برآورده شود. علی – علیه السلام- نیز قصد خود را بازگو نمود و از فاطمه (س) خواستگاری نمود. پیامبر فرمود: چه چیزی برای تو است كه مهریه فاطمه (س) قرار دهی؟ علی – علیه السلام- عرض كرد: ای رسول خدا! تو خود شاهد هستی كه برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا چیزی نیست. پیامبر -صلی الله علیه و سلم- فرمود: ای علی شمشیر و شتر مورد نیاز توست، اما زره ات را بفروش و با آن مراسم ازدواج با فاطمه (س) را فراهم كن.[1]

    اما اینكه حضرت آن زره را چه مقدار فروخت و آن را مهریه حضرت زهرا قرار داد از نظر تاریخی و روایی در آن اختلاف وجود دارد. و آن عبارت است از، 400 درهم، 480درهم یا 500 درهم.[2]

    لكن قدر مسلم این است كه مهریه آن حضرت بیشتر از پانصد در هم و كمتر از چهار صد درهم نبوده است، و این مقدار -پانصد درهم- عبارت از مقدار مهریه ای است كه رسول خدا(ص) برای كلیه زنان و دخترانش تعیین نموده و از آن تعبیر به مهر السنه هم می شود.[3] و این سیره الگویی برای سایر مسلمانان و گروندگان به اسلام قرار گرفت. گرچه در آن زمان مهریه های سنگین از طرف مردم برای دختران قرار داده می شد؛ زیرا وقتی پیامبر(ص) فاطمه، را به عقد علی(ع) در آورد، عده ای از مردم قریش به خدمت ایشان رسیدند و گفتند چرا علی(ع) را با مهریه کم و ناچیز داماد كردی؟[4]

    بنابراین مقدار مهریه حضرت زهرا(س) بیش از پانصد در هم – نقره- نبوده است. این مقدار مهریه از طرف پیامبر اكرم(ص) برای دخترش، مهریه ای متوسط – نه بسیار كم و نه زیاد – در آن زمان بوده است كه به عنوان سنت، الگویی برای سایر مسلمانان قرار گرفت.
    شاید مناسب باشد که بگوییم هر ده درهم (سکه نقره) ، معادل یک دینار (سکه طلا) بوده است. پس مهریه حضرت زهرا (س) پنجاه دینار می شود و هر دینار، 18 نخود طلا، یا حدود 5/4 گرم است. البته ارزش اقتصادی این مقدار طلا، در دوره های مختلف فرق می کند.

    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
    1. فاطمه زهرا فرشته زمینی، روح الله حسینیان.
    2. فاطمه زهرا، توفیق ابوعلم، ترجمه علی اكبر صادقی.

    پی نوشتها:
    [1]. مجلسی، بحارالانوار، بیروت، موسسه الوفا، چاپ دوم، 1403ه‍ ق، ج43، ص120، 140.
    [2]. ابن شهر آشوب، مناقب، موسسه انتشارات علامه، بی تا، ج3، ص350، 351، و متقی هندی، فاضل، كنزالعمال، موسسه الرساله، ج13، ص680.
    [3]. حر عاملی، وسائل الشیعه، قم، موسسه آل البیت،چاپ اول، 1412ه‍ ، ج21، ص246، 249؛ و كلینی، كافی، تهران، دارالكتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1375، ج5، ص376.
    [4]. صدوق، من الایحضره الفقیه، دارالصعب، ج3، ص253.

  4. معادل امروزی مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها
    مهريه دختر پيامبر

    رسول خدا (صلى الله عليه و آله) از على (عليه السلام) سوال نمود: آيا چيزى براى ازدواج دارى؟

    على (ع) پاسخ داد: اى رسول خدا (ص)! پدرو مادرم فدايت باد، هيچ چيز از تو پوشيده نمانده، تمام ثروتم شمشيرى و شترى و زرهى [زره لباسى بود كه با حلقه هاى فولادى به هم مى بافتند و در جنگها براى جلوگيرى از ضربات شمشير و تير و نيزه دشمن به تن مى كردند، تهيه چنين لباسى در آن زمان بسيار مشكل و بهاء آن نسبتا گران بود. اين شمشير و شتر و زره در جنگ بدر به غنيمت على (ع) درآمد.] بيش نيست.

    پيامبر (ص) فرمود: شتر و شمشير براى كار و جهاد مورد نياز توست همان زره را مهر قرار مى دهم. [كشف الغمه ج 1 ص 355- بحارالانوار ج 43 ص 127.] سپس در آستانه بر پايى مراسم به على (ع) فرمود: زره را بفروش و بهايش را نزدم بياور. على (ع) زره را به فروش رسانيد [بحارالانوار ج 43 ص 130.] و بهاى آن را كه عبارت از 480 يا 500 درهم نقره [مناقب ابن شهرآشوب ج 3 ص 351.] مساوى 323 مثقال نقره بود [در آن زمان واحد پول نقره درهم بود كه هر درهم از نظر وزن مساوى 72 جوى متوسط مى باشد.

    مرحوم علامه محقق سردار كابلى 72 جوى متوسط را وزن نمود كه مساوى با 5/ 15 نخود صيرفى شد. سكه درهمى هم متعلق به سال 187 هجرى يعنى عصر امام كاظم (عليه السلام) بدست آورد كه از نظر وزن مساوى 72 جو متوسط و معادل 15 نخود و خرده اى بود كه اين مقدار معادل 3 گرم است. در نتيجه هر درهم معادل 3 گرم نقره يا 5/ 15 نخود صيرفى است. بنابراين ميزان مهريه حضرت فاطمه (ع) بر اساس 500 درهم، معادل 1500 گرم نقره يا 323 مثقال (24 نخودى) است. (ر. ك به ويژه نامه صحيفه ارگان روزنامه جمهورى اسلامى يادواره مرحوم علامه سردار كابلى).

    فقهاء نيز ميزان درهم شرعى را- 12 نخود مى دانند كه با اين حساب ميزان مهريه حضرت زهرا (ع) 5/ 262 مثقال نقره مى شود. چون در عهد قاجار برخى سكه هاى نقره يك قرانى به وزن يك مثقال (24 نخود) ضرب مى شد، با آن سكه ها كه هر 10 قرانش يك تومان بود مهريه حضرت زهرا (ع) معادل بيست و شش تومان و دو قِران و نيم مى شد. (ر. ك: منتخب التواريخ ص 106 تاليف مرحوم حاج محمد هاشم خراسانى در سال 1349 قمرى). بايد توجه داشت كه بيست و شش تومان و دو قِران و نيم آن عهد معادل 5/ 262 مثقال نقره است و امروز با وجه رايج نمى توان مهريه حضرت را 5/ 262 ريال دانست.

    براى بدست آوردن معادل ريالى مهريه حضرت بايستى بهاى يك مثقال نقره را در بازار روز سوال نموده و در رقم 323 بنابر اختيار مرحوم سردار كابلى يا رقم 262/ 262 بنابر اختيار فقها ضرب نمود معادل مهريه به حساب روز بدست مى آيد.] به عنوان مهريه در اختيار پيامبر (ص) نهاد.

    اين ميزان مهريه كه «مهرالسنه» ناميده مى شود بين مسلمانان رواج يافت زيرا مهريه اغلب همسران پيامبر (ص) كه برخى از آنان بعد از ازدواج فاطمه و على (ع) با رسول خدا (ص) ازدواج كردند از اين حد فراتر نرفت. تا مدتها پس از پيامبر (ص) از افزايش مهريه زنان جلوگيرى مى شد و مبنا در اين كار ميزان مهريه ى فاطمه (ع) دختر پيامبر (ص) بود. [شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 12 ص 208.]

    والبته حضرت زهرا یک مهریه ی آسمانی هم دارند

    در بعضى از روايات آمده كه خدا به رسول خويش فرمود:

    انى جعلت نحلتها من على (ع) خمس الدنيا و ثلث الجنة و جعلت لها فى الارض اربعة انهار. الفرات، و نيل مصر، و نهروان، و نهر بلخ، فزوجها، انت يا محمد بخمس ماة درهم، تكون سنة لامتك. ناسخ ‏التواريخ/ 53

    من خمس دنيا و ثلث بهشت را مهر فاطمه قرار دادم كه به ازدواج على درآيد و در زمين چهار نهر را مخصوص او گردانيدم. نهر فرات، و نيل و نهروان و نهر بلخ را. (نهروان نام شهرى است نزديك بغداد در اينجا مقصود از نهروان نهر آبى است كه نزديك آن شهر قرار داشت).

    و تو اى محمد مهر زهرا را پانصد درهم قرار ده تا سنتى باشد از براى امت تو.

    «احمد بن يوسف دمشقى» در كتاب خويش «اخبارالدول و اثارالاول» در اين مورد آورده است كه:
    دخت ارجمند پيامبر هنگامى كه شنيد پدر گرانمايه ‏اش پس از رضايت او، وى را به ازدواج على عليه ‏السلام درآورده به آن حضرت گفت:

    «اى پيامبر خدا! دختران مردم عادى نيز همينگونه ازدواج مى ‏كنند و مهريه‏ ى آنان از همين درهم‏ ها و دينارهاى دنيوى است، پس فرق ما و آنان چيست؟ .»
    درست پس از اين خواسته‏ى فاطمه عليهاالسلام بود كه فرشته‏ى وحى فرود آمد و كاغذى از حرير با خود آورد كه در آن اينگونه نوشته شده بود:
    «خداوند مهريه ‏ى فاطمه را شفاعت گناهكاران امت پدرش قرار داد.»

  5. صداقت شورای شادمهر

    سلام و خداقوت چرا از مهمترین و باارزشترین تقدیر ملی که ازکربلائی محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما چند روز پیش صورت گرفت اطلاع رسانی نکردید.

  6. ساده ترين ها و آسان ترين ها

    آسان ترين راه آشنايي ،‌ يك سلام است ولي گرم و صميمي .

    آسان ترين راه قدرداني ، يك تشكر ساده است ولي خالص و صميمانه .

    آسان ترين راه عذر خواهي عدم تكرار اشتباه قبلي است .

    آسان ترين راه ابراز عشق ، به زبان آوردن آن است .

    آسان ترين راه رسيدن به هدف ، خط مستقيم است .

    آسان ترين راه پول در آوردن آن است كه همواره در كارت رعايت انصاف را بكني .

    آسان ترين راه احترام ، اجتناب از گزافه گويي و گنده گويي است .

    آسان ترين راه جلب محبت آن است كه تو نيز متقابلا عشق بورزي و محبت كني .

    آسان ترين راه مبارزه با مشكلات روبه روشدن با آن هاست نه فرار .

    آسان ترين راه رسيدن به آرامش آن است كه سالم و بي غل و غش زندگي كني .

    آسان ترين دوستي هميشه بهترين دوستي نيست ، اين را به خاطر بسپار .

    آسان ترين بحث ، بحث درباره چيزهاي خوب و اميدوار كننده است .

    آسان ترين برد ، آن است كه خود را از پيش بازنده نداني .

    ساده ترين راه خوب زيستن ، ساده زيستن است .

    آسان ترين راه دوري از گناه آن است كه هميشه بداني چيزي به نام وجدان داري .

    ساده ترين و در عين حال با ارزش ترين عشق ، بي رياترين آن است .

    آسان ترين راه بودن ، آن است كه حس بودن هميشه در وجودت شعله ور باشد .

    آسان ترين راه راحت بودن آن است كه خودت را همان طور كه هستي بپذيري و در همه حال خودت باشي .

    و بالاخره ساده ترين راه خوشبخت زيستن آن است كه همان طور كه براي خودت ارزش

    قايلي براي ديگران نيز ارزش قايل شوي

    بدون توجه به موقعيت طرف مقابل .

    حالا كمي مكث كنيد و ببينيد به همين راحتي مي توانيد آسان و ساده روزگار را به خوشي سپري كنيد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*