سخت گیری در ازدواج و مهریه های سنگین
مهریه های سنگین ، عامل جدایی

سخت گیری در ازدواج و مهریه های سنگین

(2 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...
مهریه سنگین ، عامل بی اعتمادی

مهریه سنگین ، عامل بی اعتمادی

آنچه در دین ما از آن به عنوان مهریه یاد شده چیزی ست که موجب مهر و محبت باشد و مبلغ بالای آن ممکن است موجب بغض و کینه می گردد و اساس زندگی زناشویی علاقه و عشق است نه معامله و کسب و کار. حضرت علی (ع) می‏فرماید:”در مهریه زن‏ها زیاده‏روی نکنید که موجب عداوت و دشمنی می‏گردد” .

با توجه به دیدگاه دین مبین اسلام نسبت به مهریه معلوم می گردد مجالسی که برای مهربزان تشکیل می‏شود و طرفین عقد، گویی در خرید و فروش کالایی نایاب به جدال می‏پردازند، ابدا اسلامی نیست؛ چرا که باید به فرمایش رسول خدا (ص) توجه کرد که فرموند: “بهترین زنان امت من زنانی هستند که در عین اینکه زیبارویند، مهرشان کم است”.

زمانی که مهریه سنگینی برای دختر قرار داده می شود،خود به خود در کوران زندگی و سختی‏ها و عصبانیت‏ها به این فکر می‏افتد که اگر کار به طلاق هم کشید این مهریه زیاد پشتوانه‏ای برایش خواهد بود؛ لذا به راحتی ناسازگاری می‏کند و از طلاق و جدایی واهمه‏ای نخواهد داشت.

محمد روشن یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص می گوید: تعیین نشدن حداکثر و حداقل مهریه در قانون باعث افزایش مبلغ مهریه و چشم ‌و هم‌چشمی در جامعه شده است.

روشن ادامه می دهد: مهریه که آن را صداق هم می‌گویند مالی است که زن با عقد دائم و ازدواج موقت و به محض وقوع عقد مالک آن و متعاقباً مرد ملزم به پرداخت آن می‌شود.

وی افزود: اگر مدتی برای پرداخت مهریه تعیین نشده باشد زن به موجب عقد مالک آن شده و پس از وقوع عقد می‌تواند آن را از مرد مطالبه کند،‌ زمانی که مرد از دادن مهریه استنکاف کند زن می‌تواند از تمکین و انجام وظایف زناشویی خاص خودداری کند البته اگر نخستین تمکین خود را انجام نداده باشد.

روشن با بیان این‌که برای مهریه سقف تعیین نشده است تأکید کرد‌: مهریه نه در قانون و نه در شرع امر ممنوعی نیست‌ اما به نظر می ‌رسد مهریه‌های سنگین ناپسند باشد همچنین کسانی که فکر می کنند می‌توانند با مهریه‌های سنگین از ازدواج خود صیانت کنند، اشتباه می‌کنند.

در هر حال آمار و ارقام نشان می دهد که مهریه های سنگین نمی تواند ضامن خوشبختی و یا مانعی برای از هم پاشیدگی خانواده ها باشد، پس چه خوب است که زنان و دختران جوان ما بیش از آنکه به دنبال مطالبه مهریه های سنگین و گاهی عجیب باشند تلاش کنند راه و رسم درست و با عشق زندگی کردن را از همسر خویش مطالبه کنند که مطمئناً این مطالبه می تواند ضامن خوشبختی افراد باشد.

۶ نظر

  1. سلام من یه جوان دوغ آبادی ام که واقعا متاسفم برای خانواده های دوغ آبادی
    بعضیا دختراشونو مثل اینکه میخوان بفروشن و انسانیت و ایمان و خدارو کلا یادشون رفته.من که به شخصه با وجود اینکه قبلا قصد ازدواج تو دوغ اباد داشتم .حالا میخوام برم یه شهر دیگه ازدواج کنم چون بعضی از دخترای دوغ آباد باید با باغ پسته بخری نه با ایمان و معرفت و اخلاق!!!!

  2. سلام
    دیگه تواین دوران مهم نیست همسرآدم ازکدام شهرودیارهست ،مهم ایمان،اخلاق ،وهمراهی او درتمامی مواهب زندگی به خصوص کم بودهای مالی هست.به روستای خودتان اکتفانکن ؛گاهی انتخاب ازشهردیگرشاید فقط مشکل راه باشداماارزش یک عمرزندگی بیشترازآن است که باآرامش زندگی کنید،حتی می توانید زندگیتان رابه سمت رشد بکشید.برایتان خوشبختی رامیطلبم

  3. هنگامی که علی – علیه السلام- به قصد ازدواج فاطمه (س) به منزل پیامبر (ص) رفت، پیامبر به ام سلمه فرمود: «برخیز و در را بگشای، که این همان است که خدا و رسولش او را دوست دارند.» ام سلمه فوراً در را باز کرد و علی – علیه السلام- داخل شد. علی – علیه السلام- در کمال حجب و حیا و خجالت بود که پیامبر -صلی الله علیه و سلم- فرمود: علی جان حاجتی داری؟ آسوده باش، امیدوارم که حاجت تو برآورده شود. علی – علیه السلام- نیز قصد خود را بازگو نمود و از فاطمه (س) خواستگاری نمود. پیامبر فرمود: چه چیزی برای تو است که مهریه فاطمه (س) قرار دهی؟ علی – علیه السلام- عرض کرد: ای رسول خدا! تو خود شاهد هستی که برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا چیزی نیست. پیامبر -صلی الله علیه و سلم- فرمود: ای علی شمشیر و شتر مورد نیاز توست، اما زره ات را بفروش و با آن مراسم ازدواج با فاطمه (س) را فراهم کن.[۱]

    اما اینکه حضرت آن زره را چه مقدار فروخت و آن را مهریه حضرت زهرا قرار داد از نظر تاریخی و روایی در آن اختلاف وجود دارد. و آن عبارت است از، ۴۰۰ درهم، ۴۸۰درهم یا ۵۰۰ درهم.[۲]

    لکن قدر مسلم این است که مهریه آن حضرت بیشتر از پانصد در هم و کمتر از چهار صد درهم نبوده است، و این مقدار -پانصد درهم- عبارت از مقدار مهریه ای است که رسول خدا(ص) برای کلیه زنان و دخترانش تعیین نموده و از آن تعبیر به مهر السنه هم می شود.[۳] و این سیره الگویی برای سایر مسلمانان و گروندگان به اسلام قرار گرفت. گرچه در آن زمان مهریه های سنگین از طرف مردم برای دختران قرار داده می شد؛ زیرا وقتی پیامبر(ص) فاطمه، را به عقد علی(ع) در آورد، عده ای از مردم قریش به خدمت ایشان رسیدند و گفتند چرا علی(ع) را با مهریه کم و ناچیز داماد کردی؟[۴]

    بنابراین مقدار مهریه حضرت زهرا(س) بیش از پانصد در هم – نقره- نبوده است. این مقدار مهریه از طرف پیامبر اکرم(ص) برای دخترش، مهریه ای متوسط – نه بسیار کم و نه زیاد – در آن زمان بوده است که به عنوان سنت، الگویی برای سایر مسلمانان قرار گرفت.
    شاید مناسب باشد که بگوییم هر ده درهم (سکه نقره) ، معادل یک دینار (سکه طلا) بوده است. پس مهریه حضرت زهرا (س) پنجاه دینار می شود و هر دینار، ۱۸ نخود طلا، یا حدود ۵/۴ گرم است. البته ارزش اقتصادی این مقدار طلا، در دوره های مختلف فرق می کند.

    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
    ۱٫ فاطمه زهرا فرشته زمینی، روح الله حسینیان.
    ۲٫ فاطمه زهرا، توفیق ابوعلم، ترجمه علی اکبر صادقی.

    پی نوشتها:
    [۱]. مجلسی، بحارالانوار، بیروت، موسسه الوفا، چاپ دوم، ۱۴۰۳ه‍ ق، ج۴۳، ص۱۲۰، ۱۴۰٫
    [۲]. ابن شهر آشوب، مناقب، موسسه انتشارات علامه، بی تا، ج۳، ص۳۵۰، ۳۵۱، و متقی هندی، فاضل، کنزالعمال، موسسه الرساله، ج۱۳، ص۶۸۰٫
    [۳]. حر عاملی، وسائل الشیعه، قم، موسسه آل البیت،چاپ اول، ۱۴۱۲ه‍ ، ج۲۱، ص۲۴۶، ۲۴۹؛ و کلینی، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، ۱۳۷۵، ج۵، ص۳۷۶٫
    [۴]. صدوق، من الایحضره الفقیه، دارالصعب، ج۳، ص۲۵۳٫

  4. معادل امروزی مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها
    مهریه دختر پیامبر

    رسول خدا (صلى الله علیه و آله) از على (علیه السلام) سوال نمود: آیا چیزى براى ازدواج دارى؟

    على (ع) پاسخ داد: اى رسول خدا (ص)! پدرو مادرم فدایت باد، هیچ چیز از تو پوشیده نمانده، تمام ثروتم شمشیرى و شترى و زرهى [زره لباسى بود که با حلقه هاى فولادى به هم مى بافتند و در جنگها براى جلوگیرى از ضربات شمشیر و تیر و نیزه دشمن به تن مى کردند، تهیه چنین لباسى در آن زمان بسیار مشکل و بهاء آن نسبتا گران بود. این شمشیر و شتر و زره در جنگ بدر به غنیمت على (ع) درآمد.] بیش نیست.

    پیامبر (ص) فرمود: شتر و شمشیر براى کار و جهاد مورد نیاز توست همان زره را مهر قرار مى دهم. [کشف الغمه ج ۱ ص ۳۵۵- بحارالانوار ج ۴۳ ص ۱۲۷٫] سپس در آستانه بر پایى مراسم به على (ع) فرمود: زره را بفروش و بهایش را نزدم بیاور. على (ع) زره را به فروش رسانید [بحارالانوار ج ۴۳ ص ۱۳۰٫] و بهاى آن را که عبارت از ۴۸۰ یا ۵۰۰ درهم نقره [مناقب ابن شهرآشوب ج ۳ ص ۳۵۱٫] مساوى ۳۲۳ مثقال نقره بود [در آن زمان واحد پول نقره درهم بود که هر درهم از نظر وزن مساوى ۷۲ جوى متوسط مى باشد.

    مرحوم علامه محقق سردار کابلى ۷۲ جوى متوسط را وزن نمود که مساوى با ۵/ ۱۵ نخود صیرفى شد. سکه درهمى هم متعلق به سال ۱۸۷ هجرى یعنى عصر امام کاظم (علیه السلام) بدست آورد که از نظر وزن مساوى ۷۲ جو متوسط و معادل ۱۵ نخود و خرده اى بود که این مقدار معادل ۳ گرم است. در نتیجه هر درهم معادل ۳ گرم نقره یا ۵/ ۱۵ نخود صیرفى است. بنابراین میزان مهریه حضرت فاطمه (ع) بر اساس ۵۰۰ درهم، معادل ۱۵۰۰ گرم نقره یا ۳۲۳ مثقال (۲۴ نخودى) است. (ر. ک به ویژه نامه صحیفه ارگان روزنامه جمهورى اسلامى یادواره مرحوم علامه سردار کابلى).

    فقهاء نیز میزان درهم شرعى را- ۱۲ نخود مى دانند که با این حساب میزان مهریه حضرت زهرا (ع) ۵/ ۲۶۲ مثقال نقره مى شود. چون در عهد قاجار برخى سکه هاى نقره یک قرانى به وزن یک مثقال (۲۴ نخود) ضرب مى شد، با آن سکه ها که هر ۱۰ قرانش یک تومان بود مهریه حضرت زهرا (ع) معادل بیست و شش تومان و دو قِران و نیم مى شد. (ر. ک: منتخب التواریخ ص ۱۰۶ تالیف مرحوم حاج محمد هاشم خراسانى در سال ۱۳۴۹ قمرى). باید توجه داشت که بیست و شش تومان و دو قِران و نیم آن عهد معادل ۵/ ۲۶۲ مثقال نقره است و امروز با وجه رایج نمى توان مهریه حضرت را ۵/ ۲۶۲ ریال دانست.

    براى بدست آوردن معادل ریالى مهریه حضرت بایستى بهاى یک مثقال نقره را در بازار روز سوال نموده و در رقم ۳۲۳ بنابر اختیار مرحوم سردار کابلى یا رقم ۲۶۲/ ۲۶۲ بنابر اختیار فقها ضرب نمود معادل مهریه به حساب روز بدست مى آید.] به عنوان مهریه در اختیار پیامبر (ص) نهاد.

    این میزان مهریه که «مهرالسنه» نامیده مى شود بین مسلمانان رواج یافت زیرا مهریه اغلب همسران پیامبر (ص) که برخى از آنان بعد از ازدواج فاطمه و على (ع) با رسول خدا (ص) ازدواج کردند از این حد فراتر نرفت. تا مدتها پس از پیامبر (ص) از افزایش مهریه زنان جلوگیرى مى شد و مبنا در این کار میزان مهریه ى فاطمه (ع) دختر پیامبر (ص) بود. [شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ج ۱۲ ص ۲۰۸٫]

    والبته حضرت زهرا یک مهریه ی آسمانی هم دارند

    در بعضى از روایات آمده که خدا به رسول خویش فرمود:

    انى جعلت نحلتها من على (ع) خمس الدنیا و ثلث الجنه و جعلت لها فى الارض اربعه انهار. الفرات، و نیل مصر، و نهروان، و نهر بلخ، فزوجها، انت یا محمد بخمس ماه درهم، تکون سنه لامتک. ناسخ ‏التواریخ/ ۵۳

    من خمس دنیا و ثلث بهشت را مهر فاطمه قرار دادم که به ازدواج على درآید و در زمین چهار نهر را مخصوص او گردانیدم. نهر فرات، و نیل و نهروان و نهر بلخ را. (نهروان نام شهرى است نزدیک بغداد در اینجا مقصود از نهروان نهر آبى است که نزدیک آن شهر قرار داشت).

    و تو اى محمد مهر زهرا را پانصد درهم قرار ده تا سنتى باشد از براى امت تو.

    «احمد بن یوسف دمشقى» در کتاب خویش «اخبارالدول و اثارالاول» در این مورد آورده است که:
    دخت ارجمند پیامبر هنگامى که شنید پدر گرانمایه ‏اش پس از رضایت او، وى را به ازدواج على علیه ‏السلام درآورده به آن حضرت گفت:

    «اى پیامبر خدا! دختران مردم عادى نیز همینگونه ازدواج مى ‏کنند و مهریه‏ ى آنان از همین درهم‏ ها و دینارهاى دنیوى است، پس فرق ما و آنان چیست؟ .»
    درست پس از این خواسته‏ى فاطمه علیهاالسلام بود که فرشته‏ى وحى فرود آمد و کاغذى از حریر با خود آورد که در آن اینگونه نوشته شده بود:
    «خداوند مهریه ‏ى فاطمه را شفاعت گناهکاران امت پدرش قرار داد.»

  5. صداقت شورای شادمهر

    سلام و خداقوت چرا از مهمترین و باارزشترین تقدیر ملی که ازکربلائی محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما چند روز پیش صورت گرفت اطلاع رسانی نکردید.

  6. ساده ترین ها و آسان ترین ها

    آسان ترین راه آشنایی ،‌ یک سلام است ولی گرم و صمیمی .

    آسان ترین راه قدردانی ، یک تشکر ساده است ولی خالص و صمیمانه .

    آسان ترین راه عذر خواهی عدم تکرار اشتباه قبلی است .

    آسان ترین راه ابراز عشق ، به زبان آوردن آن است .

    آسان ترین راه رسیدن به هدف ، خط مستقیم است .

    آسان ترین راه پول در آوردن آن است که همواره در کارت رعایت انصاف را بکنی .

    آسان ترین راه احترام ، اجتناب از گزافه گویی و گنده گویی است .

    آسان ترین راه جلب محبت آن است که تو نیز متقابلا عشق بورزی و محبت کنی .

    آسان ترین راه مبارزه با مشکلات روبه روشدن با آن هاست نه فرار .

    آسان ترین راه رسیدن به آرامش آن است که سالم و بی غل و غش زندگی کنی .

    آسان ترین دوستی همیشه بهترین دوستی نیست ، این را به خاطر بسپار .

    آسان ترین بحث ، بحث درباره چیزهای خوب و امیدوار کننده است .

    آسان ترین برد ، آن است که خود را از پیش بازنده ندانی .

    ساده ترین راه خوب زیستن ، ساده زیستن است .

    آسان ترین راه دوری از گناه آن است که همیشه بدانی چیزی به نام وجدان داری .

    ساده ترین و در عین حال با ارزش ترین عشق ، بی ریاترین آن است .

    آسان ترین راه بودن ، آن است که حس بودن همیشه در وجودت شعله ور باشد .

    آسان ترین راه راحت بودن آن است که خودت را همان طور که هستی بپذیری و در همه حال خودت باشی .

    و بالاخره ساده ترین راه خوشبخت زیستن آن است که همان طور که برای خودت ارزش

    قایلی برای دیگران نیز ارزش قایل شوی

    بدون توجه به موقعیت طرف مقابل .

    حالا کمی مکث کنید و ببینید به همین راحتی می توانید آسان و ساده روزگار را به خوشی سپری کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*